W miejscowości nazywanej Warszawa w stanie Północna Dakota znajduje się piękny kościół p. w. św. Stanisława biskupa, nazywany katedrą na prerii. Rzeczywiście tereny te są pokryte niezwykle piękną prerią i rozległymi, bardzo urodzajnymi terenami rolniczymi. Kościół św. Stanisława został zbudowany w 1901 roku i jest umieszczony w amerykańskim rejestrze dziedzictwa narodowego.
Św. Stanisław był biskupem w Krakowie (Polska). Sprzeciwiał się niegodziwej i okrutnej władzy króla Bolesława Śmiałego, który w roku 1079 zabił go podczas odprawiania Mszy św. Biskup został świętym męczennikiem, natomiast król musiał opuścić kraj i przez całe życie pokutował za swój czyn.
Począwszy od 1870 roku na bezkresne prerie Północnej Dakoty zaczęli napływać emigranci z Polski. Osiedlali się głównie w hrabstwie Walsh w Północnej Dakocie. Przejęli ziemię i zaczęli ją uprawiać. Siali pszenicę, owies, jęczmień i kukurydzę. Sadzili brukiew i ziemniaki. Hodowali bydło. Aż do połowy XX wieku tereny te pozostawały głównie polskojęzyczne.
Ikona Matki Bożej Częstochowskiej przybyła do kościoła św. Stanisława, gdzie przywitał Ją o. Joseph Christensen franciszkanin Maryi Niepokalanej. Uczęszczał on do tego samego Seminarium św. Apostołów w Cromwell, co ks. West. Franciszkanie Maryi Niepokalanej są bardzo oddani Matce Bożej, jak św. Maksymilian Maria Kolbe. Na piersi swojego brązowego habitu noszą emblemat z wizerunkiem Matki Bożej Częstochowskiej. Całkowite oddanie się Jezusowi przez Maryję jest istotną częścią ich duchowości. Ojciec Christensen jest obecnie kapelanem i ojcem duchowym Domu dla Samotnych Matek im. św. Joanny Beretta Mola, który znajduje się naprzeciwko kościoła.
Św. Joanna jako lekarz w pełni zdawała sobie sprawę, że ryzykuje własnym życiem, ale nie zgodziła się na histerotomię, czyli usunięcie macicy, gdyż byłoby to równoznaczne ze skazaniem na śmierć jej poczętego dziecka. Wybrała drogę heroiczną, aby uratować swoją córeczkę Marię Emanuelę. Zmarła niedługo po urodzeniu dziecka drogą cesarskiego cięcia.
Zgodnie z instrukcją dla katolickiej służby zdrowia opublikowaną przez Konferencję Biskupów Katolickich USA:
Aborcja jako celowe i bezpośrednie zniszczenie ludzkiego płodu przez przerwanie ciąży zarówno przed, jak i po wejściu przez dziecko w wiek tzw. przeżywalności poza łonem matki, nigdy nie jest dozwolona. Wszelka terapia, również chirurgiczna, a także środki farmaceutyczne, które jako swój bezpośredni cel mają wyleczenie proporcjonalnie poważnej sytuacji chorobowej u kobiety w ciąży, są dopuszczalne jedynie wówczas, gdy nie ma możliwości bezpiecznego odłożenia ich w czasie, do chwili gdy poczęte dziecko osiągnie wiek przeżywalności, nawet jeżeli mogą spowodować śmierć dziecka. (The Ethical and Religious Directives for Catholic Health Care Services, ss. 45 i 47)
Wieczorną Mszę św. koncelebrowali o. Christensen wraz z o. Johnem Kleinschmidtem proboszczem kościoła św. Stanisława oraz ks. Westem, który podczas homilii mówił o peregrynacji Czarnej Madonny w obronie życia oraz o pracy Human Life International na świecie. Analizując modlitwę św. Jana Pawła II z encykliki Evangelium Vitae ks. West przypomniał, że dzisiaj modlitwa jest szczególnie potrzebna, gdyż zarówno życie, jak i wolność religijna są obecnie silnie atakowane.
Wizyta w kościele św. Stanisława wypadła pomiędzy uroczystościami Wniebowstąpienia Pańskiego a Zesłaniem Ducha Świętego. Ks. West mówił, że Bogurodzica była obecna wśród Apostołów, gdy modlili się przez dziewięć dni o przyjście Ducha Świętego. Obecność Maryi przywołuje Ducha Świętego. Modlitwa Bogurodzicy i pozostałych Apostołów została wysłuchana poprzez potężne rozlanie się Ducha Świętego podczas Pięćdziesiątnicy. Słabi i przelęknieni Apostołowie stali się odważni i zaczęli energicznie głosić Ewangelię nawet z narażeniem swojego życia.
Po Eucharystii przed kościołem wystąpił polski, młodzieżowy zespół taneczny prezentując kilka tańców ludowych. Przed występem ćwiczyła grupka małych dziewczynek w strojach narodowych, które wystąpiły po trzykrotnej próbie. Starsi chłopcy i dziewczęta znakomicie tańczyli polskie tańce tradycyjne, co wszystkim obecnym bardzo się podobało.
Kościół został przyciemniony i rozpoczęto celebrację Godziny Świętej. Przy Ikonie wystawiono świece. Następnie Czarna Madonna przeszła dookoła kościoła w procesji Eucharystycznej. Ludzie nieśli świece i modlili się po cichu. Modlitwę zakończyło błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem.
Na noc Czarną Madonnę przeniesiono z kościoła do Domu Samotnej Matki. Rano o. Joseph i ks. West koncelebrowali Mszę św. Następnie Czarna Madonna wyruszyła do Katedry Mariackiej w Fargo.
Katedra p. w. Świętej Maryi jest matką wszystkich kościołów w diecezji Fargo. Swoją siedzibę ma tutaj Legion Maryi oraz ruch charytatywny św. Wincentego a Paulo. W katedrze znajduje się kaplica Nieustającej Adoracji poświęcona Matce Bożej z Guadalupe, gdzie trwa modlitwa o nawrócenie obu Ameryk do Chrystusa oraz aby każde poczęte dziecko było przyjęte i kochane.
Południową Mszę św. podczas wizyty Ikony w katedrze koncelebrowali ks. Daniel Musgrave oraz ks. Charles Fischer z ks. Westem Ks. Kolejnego dnia Czarna Madonna wyruszyła do Little Falls w stanie Minnesota.