Kult świętych ikon łączy Kościół katolicki (zachodu) i Kościoły prawosławne (wschodu). Podczas swojej wędrówki przez świat „Od Oceanu do Oceanu” Matka Boża w Częstochowskiej Ikonie odwiedzała zarówno kościoły i sanktuaria katolickie, jak i cerkwie prawosławne. W Brazylii, w Sao Paulo w dniu 30/31 marca 2025 roku zatrzymała się w katedrze pw. Naszej Pani z Raju, należącej do Kościoła melchickiego, oficjalnie nazywanego Melchickim,Greckim Kościołem Katolickim obrządku bizantyńskiego. W Brazylii Kościół ten skupia 436 tys. wiernych w 5 parafiach.
W Kościołach wschodnich dobrze jest znany język ikonograficzny. Wierni modlą się poprzez kontemplację ikon, więc tym bardziej wizyta Ikony Częstochowskiej, uznawanej za napisaną przez św. Łukasza Ewangelistę, była dużym wydarzeniem.
Po uroczystym powitaniu o godz. 19:00 i wyeksponowaniu obecności Matki Bożej w wędrującej Ikonie w głównym ołtarzu, pod ikonograficznym freskiem ukazującym sceny z życia Matki Bożej, wspólnie odśpiewano Akatyst ku czci Bogurodzicy.
Jest to najstarszy hymn liturgiczny wysławiający Maryję, typowy dla kościołów wschodnich, chociaż ostatnio odradza się także w Kościele katolickim. Jest śpiewany w każdą sobotę na Jasnej Górze w Kaplicy Cudownej Ikony. Składa się on z kilku mniejszych form poezji liturgicznej (zazwyczaj 12 kondakionów i 12 ikosów). Akatyst, tak jak inne hymny, zawsze jest śpiewany na stojąco a cappella. W katedrze melchickiej był on przepięknie wykonany i stanowił wspaniałe wprowadzenie do kontemplacji Ikony tego wieczoru.
Następnego dnia rano trwała adoracja, a w samo południe została odprawiona uroczysta Boża Liturgia(Msza św.), którą celebrował bp melchicki George Khoury, koncelebrując z katolickim biskupem pomocniczym Rio de Janeiro ks. Zdzisławem Błaszczykiem oraz melchickim kapłanem Seidem.