Znajdujące się w Vandalia w stanie Illinois Centrum Matki Bożej Bolesnej, jest ośrodkiem rekolekcyjnym należącym do diecezji Springfield, który został erygowany przez bpa Tomasz Paprockiego jako Prywatne Stowarzyszenie Diecezjalne Chrześcijańskich Wiernych.
Debbie Pryor i Vanessa Keck utworzyły to centrum, aby ułatwić ludziom zbliżenie się do wiary katolickiej. Dzięki latom pracy pełni ono obecnie funkcję ośrodka terapeutycznego przynoszącego ulgę w cierpieniu i szansę nawrócenia.
Podróżując przez Amerykę Czarna Madonna, wszystkim przynosi ulgę, leczy poranione dusze i daje szansę nawrócenia. Wiele programów leczenia zespołu poaborcyjnego przyjęło Ją za swoją patronkę. Patrząc na Jej poranioną twarz, ludzie uświadamiają sobie jak bardzo Matka Boża cierpi za grzechy ludzkości i brak wdzięczności wobec Jej Boskiego Syna za ofiarę, której dokonał na krzyżu.
Pielgrzymująca Ikona Matki Bożej Częstochowskiej przyjechała do Vandalia nocą w piątek 2 maja. Inicjatorką tej wizyty była siostra Maria Paulina, która w swoim sercu postanowiła, że trzeba sprowadzić Czarną Madonnę na południe od Chicago, gdy po raz pierwszy spotkała Ją w lutym w Naples na Florydzie. S. Maria Paulina promuje to centrum, kładąc nacisk na świętość i wartość zbawiennego cierpienia przez modlitwę, wstawiennictwo i nauczanie ze szczególnym ukierunkowaniem na chorych i niepełnosprawnych ruchowo oraz na opiekę paliatywną. Sama jest uwięziona na wózku inwalidzkim. Pomimo cierpienia wywołanego chorobą, s. Maria Paulina osobiście grała na organach dla Naszej Pani i była bardzo poruszona, gdy umożliwiono jej bliski kontakt z Ikoną, aby mogła Ją adorować.
Tak jak wiele osób, które uczestniczyły w spotkaniu w Centrum Matki Bożej Bolesnej, również ks. West i Chris musieli przebyć długą drogę, aby dojechać do Vandalia, która znajduje się ok. 1 godzinę drogi na wschód od St. Louis.
Podczas tego weekendu mówcami byli: bp. Tomasz Paprocki, ks. West, s. Mary Claire OLM oraz Linda Santo.
Znana siostra Mary Claire OLM, podczas swojego znakomitego wykładu nt. św. siostry Faustyny Kowalskiej oraz Miłosierdzia Bożego, odniosła się do własnego doświadczenia, gdy miała poważne trudności z biurem imigracyjnym jako obywatelska Irlandii mieszkająca w USA. Dopóki jej status nie został ustalony, przez wiele lat nie mogła odwiedzić swojej ojczyzny. Za każdym razem, gdy telefonowała do domu, jej starzejący się ojciec pytał: „Kiedy wreszcie przyjedziesz?”. Siostra zaznaczyła, że nasz Ojciec Niebieski z pewnością też odczuwa tak silną tęsknotę, aby się z każdym z nas zjednoczyć i zawsze jest skłonny wybaczyć nam grzechy. Jej problemy imigracyjne szczęśliwie zostały rozwiązane i mogła odwiedzić ojca przed jego śmiercią.
Linda Santos mówiła o swojej córce Audrey, która zmarła w 2007 roku po dwudziestu latach uwięzienia w łóżku z powodu paraliżu, spowodowanego wypadkiem, podczas którego o mało nie utonęła. Matka Boża Częstochowska identyfikuje się z cierpiącymi. Na Ikonie ma poranioną jedną stronę twarzy, a policzek wygląda na opuchnięty. Jest najlepszą Matką, jaką można sobie wyobrazić. Nasza Pani zawsze wskazuje na Jezusa, który daje siły, aby przetrzymać trudne chwile. Linda i jej rodzina zapewniła pełną miłości opiekę dla Audrey i znalazła w sobie Moc, potrzebną, aby prosić o wstawiennictwo Błogosławionej Maryi Dziewicy i modlić się do Jezusa.
Ks. West wygłosił kilka wykładów na temat pielgrzymki „Od Oceanu do Oceanu” w obronie życia. Dał też osobiste świadectwo mówiąc o własnym powołaniu do kapłaństwa, które jest silnie związane z Matką Bożą i obroną życia. Powiedział, że pogłębienie jego wiary nastąpiło po przeczytaniu książki o objawieniach Maryi w Fatimie oraz złożeniu Aktu Ofiarowania się w Niewolę Miłości Jezusowi Chrystusowi przez Ręce Maryi św. Ludwika Grignion de Montfort. Był wówczas bardzo młody. Pod wrażeniem Objawień Fatimskich poszedł do spowiedzi, a niedługo później zaangażował się w ruch pro-life. Boża opatrzność jego powołanie kapłańskie związała z szerzeniem kultu Matki Bożej i głoszeniem obrony ludzkiego życia.
Na spotkanie przyjechał także bp Tomasz Paprocki, który znalazł czas, aby wygłosić konferencję. Mówił o odwiecznej czci dla Matki Bożej Częstochowskiej, jaka zawsze była obecna w jego rodzinie. Poruszył też temat Nowej Ewangelizacji. Bp. Paprocki od lat jest związany z obroną życia. Urodził się w Chicago w polskiej rodzinie wielodzietnej jako trzeci z dziewięciorga rodzeństwa. Po studiach w Rzymie był biskupem pomocniczym w diecezji chicagowskiej, a następnie został ordynariuszem sąsiedniej diecezji Springfield. Jest znany z udziału w licznych maratonach biegaczy. W 2011 roku otrzymał tytuł „Biegacza dla Życia”, przyznany przez organizację „Life Runners” (Biegacze dla Życia), której członkowie modlą się, zbierają fundusze na rzecz ośrodków chroniących kobiety w ciąży i biegają, rozbudzając świadomość godności życia ludzkiego przed urodzeniem.
Ks. bp Paprocki zachęcał zebranych, aby zapraszali swoich przyjaciół do odwiedzania kościołów, aby mogli modlić się, studiować wiarę katolicką i włączać do dzieł miłosierdzia wobec bliźnich. Przypomniał, że relacja między wiarą a kulturą jest nierozerwalna. Dzisiejsza cywilizacja nie tylko nie pomaga w przekazywaniu wiary, ale wręcz jest do niej wrogo nastawiona. Jako przykład dał Polaków, którzy pomimo prób unicestwienia przez wrogów, utrzymali własną wiarę i tożsamość kulturową. Po trzecim rozbiorze w 1795 roku Polska przestała istnieć na mapach świata, podzielona pomiędzy Prusy, Imperium Rosyjskie i Cesarstwo Austriackie. Główną przyczyną, dzięki której Polacy byli w stanie przekazać następnym pokoleniom swoją kulturę była ochrona języka i katolickiej wiary. Miłość do Matki Bożej Częstochowskiej jest ważną częścią tożsamości religijnej i narodowej Polaków. Podobnie jak Matka Boża z Guadalupe dla Meksykanów.
Bp Paprocki zwrócił także uwagę na ciekawe zjawisko w jego rodzinnym Chicago. Otóż rozrastające się obecnie wspólnoty hiszpańskojęzyczne zwracają się ku parafiom, które niegdyś były polskie. Natomiast Afroamerykanie wybierają raczej parafie, które kiedyś były Irlandzkie. Główną przyczyną może być także fakt, że polskie parafie od dawna mają tradycję nabożeństw wielojęzycznych. Podkreślił, że zgodnie z jego osobistym doświadczeniem Polacy i Hiszpanie nie traktują Matki Bożej Częstochowskiej i Matki Bożej z Guadalupe jako rywalizujących ze sobą. Jest to przecież ta sama Matka, która ukazuje się nam w różny sposób.
Rzeczywiście interesującym zjawiskiem wśród wspólnot polskich jest działalność centrów kulturalnych przy parafiach. Jest to bardzo widoczne w Centrum Milenijnym w Brampton w Kanadzie, które dzięki organizacji wspólnych imprez, a nawet biznesu, jednocześnie jednoczy wspólnotę narodową i ją ewangelizuje. Dzięki swoim codziennym działaniom zachowuje zarówno polską kulturę, jak i wiarę. Innymi przykładem jest Centrum Polonia North, które organizowało wizytę Czarnej Madonny w Tottenham w kanadyjskim stanie Ontario. Także szkoła w Orchard Lake w stanie Michigan, której częścią jest seminarium duchowne św. Cyryla i Metodego, kształci przyszłych kapłanów, znających język polski, aby osobom pochodzenia polskiego przekazywali zarówno wiarę katolicką, jak język i kulturę.
Podczas Parady Pułaskiego w nowym Jorku Czarna Madonna stała na honorowym miejscu przy wejściu do katedry, przyjmując tę polską defiladę. Bp senior John W. Yanta, założyciel Stowarzyszenia Polsko-Amerykańskich Kapłanów (PAPA), planuje zbudowanie polskiego centrum kulturalnego w Panna Maria w Teksasie. Jest to miejsce pierwszego polskiego osadnictwa na terenie obecnych Stanów Zjednoczonych.
Pomimo, że Czarna Madonna jest czczona w wielu krajach i kulturach, pielgrzymka „Od Oceanu do Oceanu” w obronie życia przypomina o nierozerwalnym łączu pomiędzy identyfikacją narodową, kulturową, wiarą katolicką oraz tradycyjnymi wartościami rodziny, jakie obserwuje się wśród wspólnot polskich. Oczywiście nie są to tylko polskie wartości, ale właśnie od nich zależy przyszłość całych społeczeństw. Po wykładach ks. West i bp Paprocki zrobili sobie zdjęcie koło miejscowego pomnika pamięci dzieci nienarodzonych.