Na urwiskach Big Sioux River w pobliżu sławnych wodospadów do dzisiaj są widoczne kurhany – kopce pogrzebowe Indian z plemion Dakotów, popularnie nazywanych Siuksami, którzy długo bronili tych terenów. Wspólna nazwa ich plemion oznaczająca „sprzymierzeni”, „przyjaciele”, była wymawiana w dialekcie Santee jako Dakota, w dialekcie Teton jako Lakota, a w dialekcie Yankton jako Nakota.
Przecierający szlak przez kontynent do wybrzeża Pacyfiku 210 lat temu Louis i Clark musieli podziwiać te piękną okolicę, chociaż wojownicze plemiona Siuksów stanowiły dla ich ekspedycji poważne zagrożenie.
Na rozległych terenach Dakoty Czarna Madonna była witana bardzo serdecznie. Stan Południowa Dakota ma obecnie opinię, że najbardziej zdecydowanie usiłuje wprowadzić na swoim terenie ustawodawstwo chroniące ludzkie życie. W 2008 roku na terenie Południowej Dakoty udało się wdrożyć prawo zmuszające aborcjonistów do pisemnego informowania kobiet przed aborcją, że „procedura ta spowoduje przerwanie życia małej, niezależnej, unikalnej istoty ludzkiej”.
26 czerwca Czarna Madonna zawitała w Sioux Falls, największym mieście w stanie Południowa Dakota i od razu wieczorem stanęła przed tamtejszą placówką Planned Parenthood. W modlitwie różańcowej o zaprzestanie zabijania poczętych dzieci uczestniczyło ponad 150 osób. Nie odstraszyła ich nawet nadchodząca nawałnica. Ulewa jednak poczekała, co było widocznym znakiem łaski.
W Sioux Falls Czarna Madonna zatrzymała się w kościele p. w. św. Katarzyny Drexel. Patronka tej parafii już z domu rodzinnego wyniosła przekonanie o konieczności dzielenia się majątkiem. Duże wrażenie wywarło na niej ubóstwo i złe warunki, w jakich zmuszeni byli żyć Indianie. Pierwszym jej dziełem było założenie w Santa Fe w Nowym Meksyku szkoły dla Indian. Kilka lat później podczas pobytu w Rzymie poprosiła papieża Leona XIII o przysłanie misjonarzy do materialnie wspieranej przez nią placówki. Papież zasugerował wówczas, aby sama została misjonarką. W efekcie w 1891 roku złożyła pierwsze śluby zakonne, dając początek Zgromadzeniu Sióstr Najświętszego Sakramentu. Pracowała na rzecz ubogich i ofiar dyskryminacji rasowej. Ostatnie 20 lat życia spędziła przykuta do łóżka.
Po uroczystym powitaniu Matka Boża Częstochowska została wprowadzona do wypełnionego po brzegi kościoła. Mszę św. koncelebrował ks. Peter West z ks. Anthonym Urbanem i ks. prałatem Charlesem M. Manganem dyrektorem Apostolatu Maryjnego w diecezji Sioux Falls, która obejmuje wschodnią część stanu Dakota Południowa. Jest on także członkiem watykańskiej Kongregacji ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego. Podczas homilii ks. West, mówiąc o zwycięstwach Matki Bożej, zapewnił, że modlitwa Naszej Błogosławionej Matki w obronie życia i rodziny ma wielką moc i zawsze jest wysłuchana.
Kolejnym miejscem wizyty była katedra Ducha Świętego w Bismarck w stanie Północna Dakota. Właśnie tutaj żyło plemię Mandanów, należące do wielkiej rodziny Dakota, ale prowadzące bardziej osiadły styl życia. Ponad 200 lat temu wyprawa odkrywcza Lewisa i Clarka skorzystała z wielkiej gościnności żyjących tutaj Indian, którzy ich uratowali umożliwiając przezimowanie i dzieląc się żywnością. Tutaj też spotkali Toussaint Charbonneau, francuskiego podróżnika, przewodnika i tłumacza języków indiańskich oraz jego indiańską żonę Sacajawea z plemienia Szoszonów. Zostali oni zatrudnieni przed ekspedycje jako przewodnicy i tłumacze. W kwietniu 1805 roku wyruszyli razem w dalszą drogę, a wraz z nią nowo narodzony Jean Baptiste, syn Toussainta Charbonneu. Dzisiaj tą samą trasą wędruje Czarna Madonna.
Północna Dakota jako pierwszy stan uchwaliła nową poprawkę do Konstytucji USA dotyczącą człowieczeństwa (Personhood Amendment), która ma być głosowana w listopadzie bieżącego roku. Ten sukces legislacyjny można przypisać wytrwałej modlitwie, dużej świadomości społecznej oraz aktywności wielu chrześcijan, zwłaszcza zaangażowanych katolików z diecezji Bismarck. Batalia o życie trwa. Nie dawno prowadzono ustawę stanową nr 2305, która od placówek aborcyjnych wymagała stosowania takich samych standardów medycznych, jak w szpitalach. Niestety sędzia Wickham Corwin ze wschodnio - środkowego dystryktu zaskarżył tę ustawę, co spowodowało jej zablokowanie. Udało się jednak przeprowadzić ustawę stanową Północnej Dakoty SB 2368, która dotyczy odczuwania bólu przez dziecko poczęte, co w praktyce zabroniło wykonywania późnych aborcji powyżej 20 tygodnia ciąży.